סקרי משפחות
תוכנית סקרי איכות במרכזי משפחות מביאה את קול המשפחה. באמצעות הסקרים ניתן לבחון את שביעות רצונם של בני משפחות להם מתמודד/ת עם הפרעה נפשית, אשר מקבלים שירותי תמיכה, יעוץ והכוונה במרכזי משפחות בקהילה.
סקרים אלה נערכים ע"י סוקרות בנות משפחה בעלות ידע מניסיון אשר מראיינות את בני ובנות המשפחה מקבלי השירותים במרכזים השונים. השאלון בודק שביעות רצונם מהמרכז בהיבטים שונים כמו: תמיכה, ידע וסיוע.
מרבית בני המשפחה אשר מקבלים שירות במרכזי משפחות הם הורים לאנשים המתמודדים עם מחלה/פגיעה נפשית. גם המשיבים לסקר היו ברובם הורים 73%, בני זוג 11%, אחים/אחיות 8% וילדים להורים מתמודדים 5%. 82% מהמשיבים על הסקר הן גם נשים. לכן ניתן לומר שמרבית המשתתפות בסקר הן אימהות לילדים המתמודדים עם הפרעה נפשית.
במרכזי המשפחות ניתנים שירותים של שיחות פרטניות, מפגשים קבוצתיים, סדנאות, הרצאות, ימי עיון, נופשון, יעוץ משפטי, קורס קש"ת ועוד. בסקר בני המשפחה נשאלו על ההשתתפות בשירותים אלו והשפעתם על בתחושת היכולת להתמודד הן במישור האישי והן במישור המשפחתי. על שביעות רצונם מהשירותים הניתנים במרכז וגורמי התמיכה המשמעותיים של המשפחות. כמו כן שואל הסקר על הציפיות שלא התממשו מהמרכז ובאילו תחומים נוספים היו רוצים לקבל עזרה.
סיכום הסבב הראשון של הסקרים שנערכו במרכזי המשפחות:
הסקר נערך בקרב מדגם מייצג של בני משפחה של מתמודדים עם מחלה/ פגיעה נפשית המקבלים שירות ב-11 מרכזים שונים. הממצאים מדגימים את החשיבות וההצלחה של מרכזי המשפחות - 67% מהמשיבים טענו שהציפיות שלהם מהשירות במרכז כולן או מרביתן התממשו.
חלקם הארי של המשיבים לסקר מרוצים מהשירותים הניתנים להם ע"י המרכז ומהפעילויות בהם הם נוטלים חלק. הם מציינים שהמרכז עזר להם רבות בהיבטים משמעותיים בחיים והם חווים תחושת שיפור הן בתחום האישי והן בתחום המשפחתי.
עם זאת, נמצא שהיבטים מסוימים עדיין דרושים שיפור, כמו למשל הגדלה של מספר הפגישות הפרטניות, מתן מענה גם לבן המשפחה המתמודד, יעוץ משפטי יותר נגיש, עזרה בקישור למסגרות סל שיקום ומתן ידע רלוונטי.
המשיבים מדווחים כי עיקר התמיכה והעזרה שהם מקבלים באופן כללי, מגיעה מצוות המרכז.
שאלה מיוחדת שנשאלת בסקר מפנה את הנשאלים להסתכל על היבטים חיוביים בהתמודדות שלהם עם בן משפחה מתמודד - "" האם בכל ההתנסויות שעברת עד כה בטיפול/לווי של בן משפתך המתמודד ישנם היבטים חיוביים? אם כן, מהם?"
המשיבים אמרו שהייעוץ והליווי שהם מקבלים מהמרכז, עזר להם להעמיד את הדברים בפרספקטיבה, והם מצליחים לראות הרבה היבטים חיוביים בכל ההתנסויות שהם עברו/עוברים בטיפול/לווי של בן המשפחה המתמודד. הסתכלות המכוונת לשימוש בשפה של צמיחה פוסט משברית ומעצימה בעצם את בן המשפחה.
משתתפי הסקר מדווחים כי בנוסף לשיפור שהם עצמם חווים, במהלך הזמן שהם מקבלים שירות מהמרכז, חל שינוי לטובה במצבו של בן-המשפחה המתמודד. הם מקבלים כלים לעזור לבן המשפחה ולתמוך בו.
עוד נמצא כי משתני התוצאה קשורים גם למשתנים סוציו-דמוגרפיים שונים, פרמטרים שונים הקשורים לבן-המשפחה המתמודד ולשרות המתקבל מהמרכז. חלק גדול מהמשיבים הביעו רצון להוסיף שרות לבן המשפחה המתמודד בתוך המרכז למשפחות.
פיילוט ראשון מסוגו - סקר בקרב בני משפחה המקבלים שירותים בתוך בי"ח פסיכיאטרי (במרכז משפחות ובמחלקות עצמן)
ב 2022 נערך פיילוט ראשון מסוגו בארץ, סקר בקרב בני משפחה של מתמודדים עם מחלה/הפרעה נפשית המקבלים שירות ממרכז משפחות בין כותלי בית החולים ובמחלקות הפסיכיאטריות בבית החולים. הסקר התבצע באחד מבתי החולים הפסיכיאטרים בארץ והשתתפו בו כשליש ממשפחות המאושפזים.
עיקר הממצאים הראו את החשיבות והתרומה של מרכזי המשפחות בתוך בתי החולים, כשירות שהוא מאוד משמעותי עבור בני המשפחה בזמנים בהם בן המשפחה מאושפז בבית חולים פסיכיאטרי, עבור חלקם בפעם הראשונה.
• במרכז המשפחות ניתנים שירותים רבים ומגוונים הרבה יותר מהשירותים הניתנים במחלקות. כך גם שביעות הרצון של בני המשפחה מהשירותים במרכז גבוהה יותר.
• בני משפחה אשר קיבלו שירות במרכז המשפחות העידו כי השירות תרם לשיפור במישור האישי ובתפקוד המשפחתי, בפרמטרים כמו התמודדות טובה יותר עם ההפרעה של בן/ת המשפחה, שיפור בתקשורת בין בני המשפחה וכד'.
• עלה הצורך להגשת יותר מידע בנושא שירותי NAVIGATE בשל שביעות רצון גבוהה מהשירות וכן הרצון לאפשר יותר שיתוף המשפחה בישיבות הרופאים.
• משפחות מרוצות משירותי המידע שניתנים להם ע"י מרכז המשפחות, אך לא מספיק מקבלים זאת בשל חוסר ידיעה על קיומו של המרכז.
• שירותים נוספים שהמשיבים רצו לקבל במרכז המשפחות ובמחלקות הם: עזרה למתמודד עצמו על ידי יותר שיחות והתייחסות לצרכים הנפשיים שלו, יותר שיתוף בתהליך הן של המתמודד והן של בני המשפחה ויותר מידע על מיצוי זכויות ועל האפשרויות להמשך השיקום בקהילה.
מסקר זה אנו רואים עד כמה הכרחי השירות של מרכז המשפחות ועד כמה הוא יכול להועיל בהתמודדות של המשפחה. לכן נחוצה הרחבה ופיתוח של מרכזי המשפחות בתוך בתי החולים. סקר מדגמי זה עשוי לסייע אף לשיפור איכות השירותים למשפחות מאושפזים בבתי חולים כלליים.