מעורבות של צרכנים: השפעה והשתתפות - חקר פרספקטיבות של צרכנים ואנשי צוות
בשלושת העשורים האחרונים ממשלות באירופה וצפון אמריקה מדגישות את מעורבותם של צרכנים ואת תפקידם בתכנון ומתן שירותי בריאות. מעורבות צרכנים קודמה על ידי ארגון הבריאות העולמי וכמה מדינות פיתחו חקיקה שמחזקת את השפעת הצרכנים ונותנת להם יותר שליטה על השירותים שאותם הם מקבלים. הדבר נכון במיוחד בבריאות הנפש. מחקרים הבליטו את היתרונות של מעורבות צרכנים: נזקף לזכותה שיפור במידע ובנגישות לשירותים; שיפורים נצפו בתיאום של הטיפול; וביחסים בין מטפלים ומטופלים; מעורבות צרכנים נקשרה גם לתוצאות קליניות טובות יותר, כמו שיפור הדימוי העצמי והביטחון העצמי, וכן ביתרונות טיפוליים הנובעים מהרחבת האינטראקציות החברתיות. למרות הגברת המודעות למעורבות צרכנים, נדרש מאבק כדי להתגבר על אתגרים משמעותיים הקשורים לתרגום הרטוריקה של העצמה והשתתפות למעשה, לתוך הפרקטיקה. הספרות מלמדת כי צרכנים מתקשים להשפיע על נותני שירותים ולהשיג השפעה אמיתית על קבלת החלטות בכל הרמות של מתן השירות. חוקרים הציעו כי מעורבות צרכנים מתקדמת מהר יותר ברמת הטיפול האינדיבידואלי לעומת הרמה הארגונית הרחבה יותר.