אבחון תעסוקתי כאמצעי לאיתור הפוטנציאל אצל המשתקם
על פי חוק הנכות הכללית, כל אדם שנקבעה לו נכות של 20% לפחות על ידי הוועדה הרפואית מטעם המוסד לביטוח הלאומי, זכאי לשיקום מקצועי במידה והוא עומד במספר תנאים המוגדרים בחוק זה. לשם כך, יש לפנות אל מחלקת השיקום התעסוקתי שבביטוח הלאומי המופקדת על הטיפול בנושא.
על מנת להתוות תכנית שיקומית המותאמת פרטנית למידותיו של המשתקם, עולה הצורך באבחון תעסוקתי עם שירותי הכוון, המסתייע במומחי שיקום ופסיכולוגים. מארגון יוזמה דרך הלב מסבירים שאבחון תעסוקתי מהווה שלב אינטגרלי והכרחי בתהליך השיקומי, והוא חיוני להבנת מידת השפעתה של הנכות ומגבלותיה על היכולת התפקודית של המשתקם לפני שמפנים אותו אל המסלול השיקומי המתאים.
הגדרת יכולותיו ומגבלותיו של המשתקם באופן אובייקטיבי
אבחון תעסוקתי כמו גם שיקום מקצועי, נועד, למעשה, להגדרת יכולותיו ומגבלותיו של המשתקם באופן אובייקטיבי, זאת במטרה לשלבן בדרך מיטבית עם שאיפותיו, רצונותיו וכישוריו, במהלך בחירת מסלול לימודים ואו תעסוקה שאכן יוכל לאפשר לו לממש את מטרותיו אלו.
כמו כן, לעתים קרובות יכול האבחון התעסוקתי לחשוף את הצורך בהקניית הדרכות בסיסיות יותר, כמו לדוגמה רכישת מיומנויות תעסוקתיות (סנגור בריאיון עבודה, תקשורת בין אישית, טכניקות קוגניטיביות לפתרון בעיות וקבלת החלטות), הקניית הרגלי עבודה (טכניקות לניהול זמן נכון, לעמידה בלוחות זמנים וכן הלאה) והכנה לשוק העבודה.
מארגון יוזמה דרך הלב מציינים שמדובר בהדרכות שאינן עוסקות בזווית המקצועית דווקא, אלא בתהליכים שמסייעים למשתקם להשתלב בשוק התעסוקה בצורה מוצלחת ולהקל על התאקלמותו במקום העבודה.
ההבדל שבין האבחון התעסוקתי השיקומי לבין האבחון התעסוקתי הסטנדרטי
ההדרכות הללו מועברות על ידי גופים מקצועיים שונים, המלווים את המשתקם לכל אורכו של התהליך, החל מהשלב ההתחלתי של אבחון תעסוקתי ועד לתקופת העסקתו בפועל. מטבע הדברים שונה האבחון התעסוקתי המכוון לאנשים בעלי מגבלות שונות מהאבחון הסטנדרטי המקובל.
האבחון התעסוקתי הסטנדרטי שם את המיקוד בקריירה העתידית שאותה מעוניין המאובחן לפתח ביחס לכישוריו, תכונותיו ודפוסי אישיותו. האבחון התעסוקתי השיקומי, לעומת זאת, עוסק במגבלותיו הקיימות של האדם ובדרכים שבהן ניתן להתגבר עליהן בעזרת השיקום התעסוקתי.
ראוי להדגיש שהאבחון התעסוקתי איננו מכתיב למשתקמים את דרכם המקצועית העתידית, אלא פורש את מכלול האפשרויות העומדות בפניהם בהתאם ליכולות והכישורים הטמונים בהם, תוך כדי התייחסות למגבלותיהם הפיזיות ואו הנפשיות.