לוגו יוזמה
לפרוץ גבולות ומגבלות,
לשבור שיאים בכל פעם מחדש,
לשילוב מוצלח בקהילה

רשמים מסדנת שימוש בידע מניסיון אישי ככלי בעבודת השיקום


עובדי שיקום, בעבודתם המקצועית, מביאים עמם ידע ממקורות שונים:

ידע מוגדר כמכלול הידיעות, העובדות המסקנות והתובנות שנצברו בידי הפרט, הנרכש בתהליכי למידה מסוגים שונים:

  1. למידה פורמאלית המביאה ידע מקצועי - ידע הנרכש בלימודים, הכשרות, קריאה ועוד,
  2. למידה בלתי פורמאלית המתבססת על ידע מניסיון אישי - ידע הנרכש מתוך החוויה האישית של האדם בתהליכים שעובר בחייו. הידע מניסיון הוא ייחודי ואינדיבידואלי (Solomon, 2004).

במחקר שבדק שימוש בידע מניסיון בקרב סטודנטים לעבודה סוציאלית בבריטניה נמצא כי ידע מניסיון משפיע באופן

משמעותי על הפרקטיקה בעבוד סוציאלית, ולמרות שלעיתים יש נטייה להתעלם ממנו, הוא מהווה משאב יקר ערך בקידום הפרקטיקה המקצועית (Christie, 1998).

על מנת שאדם יוכל להצליח לעשות שימוש בידע שלו מתוך ניסיון, עליו תחילה לעבור תהליך של מודעות פנימית, של זיהוי חוויות משמעותיות, צמתי דרכים שהובילו אותו לבחירות אישיות ומקצועיות. כמו כן, עליו להצליח להתבונן על סיפור חייו שלו מבחוץ, כדי שיהיה פנוי לראות את סיפורו של האדם היושב מולו.

במהלך חודש יולי העברנו סדנא בבית הספר לשיקום של הקריה האקדמית אונו. הסדנה, בת 3 מפגשים בני 6 שעות אקדמיות כל אחד, עסקה בעיקרה, בחשיבות של הידע מניסיון שיש לאנשי השיקום, בנוסף לידע המקצועי אותם רכשו במהלך הלימודים והעבודה, ככלי משמעותי בעבודת השיקום, מול מתמודדים ובעבודת הצוות.

בסדנה השתתפו 23 משתתפים – אנשי שיקום מכל מכלול התפקידים, בעלי וותק שונה, בעלי ידע מניסיון, בני משפחה, אנשי מקצוע, מדריכים, חונכים וסומכים, מנהלי מסגרות ועוד.

מטרות הסדנה היו:

  1. העלאה למודעות של המשתתפים את נושא שימוש בידע מניסיון אישי ככלי עבודה של אנשי השיקום. האם נדרשת חשיפה על מנת לעשות שימוש בידע מניסיון? כיצד שומרים על גבולות כאשר מביאים לעבודה חוויות אישיות לשימוש בליווי מתמודדים?
  2. רכישת דרכי חשיבה וכלים פרקטיים לשימוש בידע מניסיון במסגרת העבודה למטרת שיפור השרות, פיתוח הארגון וההתפתחות האישית והמקצועית של המשתתפים.
  3. הבנת ההשפעות על מרחב ההדרכה והלמידה ההדדית של שימוש בידע מניסיון אישי.

הלמידה בסדנה אופיינה במגוון אופני למידה; למידה פרונטאלית, יצירה, דיונים ושיתוף בזוגות, בקבוצות קטנות וגדולות יותר, משחקי תפקידים וסימולציות, סרטים וקריאת מאמרים.              

הנושאים שנלמדו בסדנה:

  • זיהוי צמתי דרכים בחיים, חוויות אישיות, מפגשים משמעותיים שהשפיעו על הבחירה המקצועית.
  • היכרות עם עץ משפחתי תעסוקתי, ככלי שעוזר בהבנת ההחלטות המקצועיות של הפרט.
  • העמקה במושגים של ידע מניסיון, חשיפה וגבולות.
  • בניית "ארון מגירות" ככלי לשימוש בידע מניסיון בעבודת השיקום. בנייה אישית של הארון הפרטי והתנסות בשימוש ב"סיפורים" ש"מאופסנים" במגרות.
  • חשיפה לסיפורים אישיים של שימוש בידע מניסיון של אנשי שיקום, בעלי ידע מניסיון וללא ידע מניסיון בתחום בריאות הנפש.
  • הגדרת עקרונות של שימוש יעיל ומיטיב בידע מניסיון בעבודת השיקום.
  • ידע מניסיון אישי לשימוש בעבודת הצוות.
  • הגישה ההתייחסותית, כגישה המזמינה את נותן השירות לשתף בתחושותיו ובחוויותיו מהקשר השיקומי / טיפולי.
  • עבודה בצוות מגוון, והיכרות עם המושג כשירות תרבותית.

המסקנות עמם אנו הולכים מהתנסות מרתקת זו:

  • הסדנה התמקדה בנושא חדש וייחודי, נושא שאינו מקבל הכרה אקדמית ומקצועית אך הינו בעל השפעה רבה על עבודת השיקום.
  • אנשים מחפשים מרחב לשיתוף בחוויות אישיות. אנשי שיקום רבים נושאים בחובם ידע אישי נרחב מתחום בריאות הנפש כמתמודדים או כבני משפחה.
  • המשתתפים ראו בידע מניסיון אישי ככלי מול מקבלי השרות ופחות מול הצוות עמו עובדים.

להלן מספר ציטוטים של המשתתפים:

"נהנתי מהסדנה בעיקר מעצם החשיבה על הנושא עצמו".

"הסדנא הייתה מאד מעניינת, מעט קצרה והשאירה טעם של עוד."

"היה חשוב מאוד להעלות למודעות את חשיבות הידע מהניסיון שיש לנו ואת האפשרות ללמידה מניסיון של אחרים ושלנו."

"נהנתי מהאווירה שאפשרה פתיחות, ... מהלמידה על עצמך, החיוניות בלמידה, העשרה, דיון. סדנא נהדרת ומעשירה, תודה."

"אני יודעת עכשיו שאפשר לשתף אבל צריך לחשוב לפני שאני עושה את זה, לראות כמה מתאים לי, מה הכוונה, מה המטרה, ולמה אני רוצה לחשוף"

לסיכום

ישבנו ובנינו סדנה שמביאה נושא חדש ואחר שלא לומדים אותו באוניברסיטה זו הזדמנות להביא את עצמינו לעבודה מנקודת מבט שונה. שמחנו מאוד לראות שלסדנה נרשמו אנשים מכל התפקידים, בעלי ידע שונה, וותק שונה, גישות שונות. התפעלנו והתרשמנו מהחוויות האישיות שהביאו המשתתפים, מהפתיחות ומהידע מניסיון שיש להם מהחיים ומחיי העבודה.

המשתתפים עוררו אצלנו השראה עם השיתופים והכנות, נהנינו משיתוף הפעולה המרבי בכל ההפעלות והפעילויות השונות בכל שלושת הימים, כל הכבוד ויישר כוח!!

אנו מאמינות ומקוות כי אחרי שלושת הימים הללו חזרו המשתתפים, למקומות העבודה שלהם והיו קשובים לסיפורים אישיים או הביאו את הסיפורים שלהם ממקום של פתיחות והבנה אמיתית לחשיבות שלהם.

בעקבות המשוב שניתן על ידי המשתתפים וההכרה בחשיבות הנושא מתוכננת להתקיים סדנה נוספת במסגרת ביה"ס לשיקום גם בשנה הבאה, וזה אומר הכל!

תודה למי שנתן את ההזדמנות, שהגה את הנושא והרים את הכפפה.

כתבו: יעל שביט שוטלנד ודניאל קיסרי