חשיבה יצירתית


דף הבית>תכניות>יוזמה>ארגז כלים>חשיבה יצירתית

 

חשיבה יצירתית היא היכולת לארגן מחשבה לדפוסים או תבניות חדשים באמצעות יציאה מתוך הדפוסים הקיימים, זאת במטרה לקבל רושם חדש על הדברים מהסתכלות אחרת.


בחשיבה יצירתית אנו משתמשים בהרבה דמיון. הדמיון עוזר לנו להגיע לרעיונות חדשים, דרכים חדשניות להתבוננות בדברים. חשיבה יצירתית מקשרת בין רעיונות ודברים שבעבר לא היה קשר ביניהם. עם זאת חשיבה יצירתית אינה עדיפה על חשיבה הגיונית, חשיבה הגיונית נחוצה למנהלים לצורך קבלת החלטות ובלעדיה לא יוכלו להבטיח כי ההחלטה מחשיבה יצירתית היא ההחלטה הנכונה ביותר. בשונה מחשיבה הגיונית, חשיבה יצירתית נחוצה לצורך פתרון בעיות והתקדמות ע"י יצירת רעיונות חדשים ולכן היא כלי חשוב.



מה מאפשר לאנשים להיות יצירתיים? מדוע ישנם אנשים אשר מתמידים ברעיונות חדשים ומעניינים ואחרים לא?

 

(Lubart & Sternberg, 1995)


במאמרם An Investment Approach to Creativity in: Ward, Smith & Finke, Creative Cognition מונים את המקורות לחשיבה יצירתית:


1) התהליך האינטלקטואלי


חשיבה יצירתית מתחילה בהגדרת הבעיה מחדש, חשיבה זו היא תהליך הכולל ברירה של המידע הנדרש לפתרון הבעיה. ברירת המידע צריכה להיות זהירה וסלקטיבית כך שהאדם היצירתי ידע לזהות מידע רלבנטי שאחרים חשבוהו כלא רלבנטי לבעיה.


2) ידע


ידע הכרחי ליצירת התרומה היצירתית לתחום. ידע הוא הבסיס למתרחש בתהליך האינטלקטואלי, מסייע בהצגת עבודה באיכות גבוהה ומהווה מאגר גדול לרעיונות חדשים. אם זאת ידע רב מידי עשוי ליצור "התבצרות" מחשבתית על רעיונות קיימים ולמנוע התפתחות לרעיונות חדשים ויצירתיים.


3) סגנונות אינטלקטואליים


סגנונות אלה מתייחסים להעדפות החשיבה ביחס לרעיונות. קיימים 3 סוגי סגנונות:


א. חוקתי–ביצועי (Legislative – Executive) – אנשים בעלי סגנון חוקתי יעדיפו מצבים המאפשרים להם ליצור כללים חדשים וחוקים, הביצועי יעדיף לבטא את יכולות החשיבה שלהם בביצוע מטלות וציות לחוקים קיימים.


ב. שמרני–ליברלי (Conservative – Liberal) – אנשים בעלי סגנון שמרני נוטים לערב גישות ישנות ובעלי סגנון ליברלי נוטים לגישות חדשות.


ג. גלובלי–מקומי (Global – Local) -  הסגנון הגלובלי מערב רעיונות כלליים ואוניברסליים והסגנון המקומי מעדיף להתמקד ברעיונות ממוקדים.


אדם יחיד יכול להיות מאופיין בקומבינציות של הסגנונות הנ"ל אך תמיד אחד יהיה דומיננטי יותר. משערים כי הסגנונות החוקתי, ליברי וגלובלי תורמים בצורה חיובית לחשיבה יצירתי והסגנונות ההופכיים להם בצורה שלילית.


4) אישיות


מזהים חמש תכונות אישיות אשר בשימוש יעיל של החשיבה היצירתית:


א. סובלינות לעמימות – חיוני כאשר הדברים לא בדיוק מתאימים אחד לשני אבל סגירה מוקדמת של צורת חשיבה זו עשויה למנוע התפתחות חיובית של כיוון חשיבה זה.

 

ב. שקדנות – חיוני כאשר הולכים כנגד רעיון מקובל וכנגד הסדר הקיים. ידע ותהליך אינטלקטואלי צריך להיות מיושם קבוע כדי להגיע לתוצאה רצוייה, ללא שקדנות האדם עשוי להפסיק בתהליך האינטלקטואלי ולא להגיע לפתרון הבעיה.


ג. מוכנות לצמוח – הכרחי כאשר רוצים לעבור את הידע הקיים ולצמוח לרעיונות חדשים.


ד. מוכנות לקחת סיכונים – בחשיבה יצירתית יש תמיד אפשרות לכשלון או הצלחה והתוצאה לא ידועה מראש.  נהוג לחשוב כי הצלחה גדולה יותר באה עם סיכון גדול יותר, אדם המפחד מסיכונים לא יקח את הסיכון.


ה. אינדיווידואליות – האדם צריך להאמין ברעיון של עצמו גם כאשר הוא בא כנגד הידע והרעיונות המקובלים.


תכונות אישיות אלה זוהו כהכרחיים לרמה גבוהה של יצירתיות למשך זמן.


5) מוטיבציה


מוטיבציה נמצאה כחלק בלתי נפרד מחשיבה יצירתית. מימוש הפוטנציאל הפנימי של היחיד כגון השאיפה לספק את סקרנותו, נחשבת לכוח מניע חשוב של יצירתיות. מניע זה ממוקד במטרה ומוביל אנשים לביצוע המשימה עד סופה.


6) הקונטקסט הסביבתי


הסביבה יכולה לספק תמריצים העוזרים למימוש רעיונות חדשים. בשלבים מוקדמים של רעיונות חדשים, הסביבה צריכה ליצור אווירה המאפשרת ומעודדת את הרעיונות החדשים. בסביבה שמרנית רעיונות חדשים ידחו מהר מאוד ע"י החברה ויסתיימו בראשיתם.



כיצד מקדמים חשיבה יצירתית?


יצירתיות עוזרת לנו להתמודד עם שינויים ואי וודאות, יותר מזה, יצירתיות גם משפרת את המוטיבציה שלנו לעשיה, כך שנוצר מעגל מוטיבציוני – המוטיבציה עוזרת לחשיבה יצירתית והיא עוזרת בשיפור המוטיבציה. לכן חשוב לדאוג לסביבה מעודדת יצירתיות למשל, במקום העבודה. מחקרים מצאו שאמון ותמיכת ממונים, עמיתים לעבודה או אפילו לקוחות, מגבירה יצירתיות בקרב עובדים וזיהו למשל, סובלנות לטעויות כאקלים ותרבות ארגונית שמעודדים יצירתיות. לדוגמא הילדים מחויבים למחשבה יצירתית, אין סבירות שימשיכו לחשוב יצירתית אם דעותיהם אינן זוכות לחיזוק ואם נאמר להם, לעיתים קרובות, שיש רק תשובה נכונה אחת לכל שאלה (כמו במבחן אמריקאי).


הציבו לילדכם אתגר (למשל, "מצא שלוש דרכים לבנות מגדל") ותאפשרו להם להגיב בכל דרך שיבחרו. הציבו אתגרים נוספים כדי להמשיך ולגוון את החקירה (הרחיבו את הפעילות, לדוגמה, על ידי אמירה "מצא דרך נוספת"). כאשר אנו מעריכים ומוקירים את התשובות השונות שקבלנו, ילדים קולטים שזה בסדר למצוא את הפתרון האינדיבידואלי שלהם ושאין צורך להתחרות זה בזה. הבטחון העצמי גדל והם ממשיכים לקחת סיכון יצירתי גדול יותר.


כך גם בעולם העסקים: עודדו שונות, תנו זמן חופשי למחשבה וספקו עבודה משמעותית.