לוגו יוזמה
לפרוץ גבולות ומגבלות,
לשבור שיאים בכל פעם מחדש,
לשילוב מוצלח בקהילה

מסלולי ליווי יחודיים


דף הבית>תכניות>צרכנים נותני שירות>שירותים למתמודדים>מסלולי ליווי יחודיים

 

מסלול ליווי לעמיתים מומחים במסגרות שיקום וטיפול

 

רציונל  

 

עמית מומחה הינו מתמודד שהתקדם בתהליך החלמתו ומעוניין לזהות עצמו ככזה ולעבוד כדי לתמוך באנשים אחרים שהתמודדו עם מצבים דומים לשלו. הידע מתוך הניסיון האישי הוא המומחיות שהעמית המומחה מביא לתפקידו. על העמית המומחה להיות חשוף, עם נכונות ורצון לעשות שימוש בניסיון חייו ככלי עבודה בתפקידו.

 

תפקידים ייעודיים לאנשים המתמודדים עם תיוג פסיכיאטרי, הולכים ומתפתחים בעולם השיקום והטיפול. כיום נמצאים תפקידים אלו בתהליכי התפתחות מתקדמים הן במסגרות הטיפול (בבתי חולים פסיכיאטרים) והן במסגרות שיקומיות.

 

אנשים הפונים לתפקידים אלו, עומדים בפני התמודדויות חדשות הדורשות ליווי מקצועי ייחודי. עמיתים מומחים במסגרות השונות ממלאים, בדרך כלל, תפקידים שלא היו קיימים קודם לכן ועליהם להתמודד עם הגדרות תפקידים לא ברורות, עם תפיסת מקום בצוות, עם עמדה חדשה ולא מוכרת להם, לצוות עמו עובדים וללקוחות המסגרת, ובעיקר להעמיד לרשות אנשים אחרים – צוות ולקוחות, את ניסיונם האישי.

 

 

קהל היעד

 

  • מתמודדים העובדים בתפקידים ייעודיים למתמודדים במסגרות מגוונות בתחום השיקום והטיפול.
  • מתמודדים המעוניינים להיות חשופים ולעשות שימוש בידע שלהם מניסיון ובסיפור התמודדותם ככלי עזר עבור אחרים ועבור צוותים.

 

מטרות הליווי במסלול

 

  • עזרה בהשתלבות מוצלחת של העמית המומחה בתפקידו הייעודי במסגרות השונות.
  • מתן מרחב תמיכה, חשיבה, למידה ועידוד עבור העמית המומחה, מחוץ למסגרת העבודה.
  • המשגה ושכלול של השימוש בידע מניסיון והפיכתו לכלי עבודה מרכזי.
  • חיבור הזהויות והידע – מתמודד, מטופל ואיש צוות במערך השיקומי/הטיפולי, איש שיקום.
  • חיזוק ביטחון אישי ומקצועי.
  • עזרה במציאת דרכים לבניית המקום כאיש צוות בעל ידע ייחודי, וקול שונה.
  • השתלבות בצוות כשהתפקיד אינו מוגדר ומובנה ולעמית יש חלק בבנייתו ויצירתו תוך כדי עבודה.

 

ימי עיון ייחודיים

 

  • מה בין ידע מניסיון לידע מקצועי – והמפגש ביניהם.
  • מפגש לימודי וחוויתי של עמיתים מומחים ממסגרות שונות בארץ.
  • שלבי בניית תפקיד והטמעתו.
  • זהות מקצועית.

 

 

מסלול ליווי לאנשי מקצוע מתמודדים

 

 

רציונל

 

אנשי מקצוע מתמודדים הינם  גורם חשוב ומשמעותי בתחום השיקום. בכוחם להפרות את השיח המקצועי ולחולל שינויים רבים ומרחיקי לכת בתחום. הם מחזיקים שני גופי ידע יקרים מפז באמתחתם – הידע מניסיון החיים האישי והידע המקצועי. המפגש בין השניים מוליד תובנות חדשות, אך גם מורכבויות ואתגרים חדשים. עם זאת לעיתים קרובות הם אינם חשופים, אינם עובדים בתחום בריאות הנפש או שבוחרים לא להשתמש בשירותי השיקום המוצעים להם מסיבות שונות, בהן חשש מסטיגמה, או שירותים שאינם מותאמים לצרכיהם. התוצאה של כך היא כי עולם השיקום יוצא נפסד ואינו נהנה מן הפוטנציאל הטמון בהעסקתם.

 

 

 

קהל היעד

 

  • מתמודדים שהינם אנשי מקצוע המועסקים במסגרות בריאות הנפש בתפקידים מקצועיים על פי הגדרת משרד הבריאות.
  • מתמודדים שהינם אנשי מקצוע המועסקים במסגרות שיקום וטיפול אחרות (לא בתחום ברה"נ).
  • מתמודדים שהינם אנשי מקצוע ואינם עובדים כעת (לאחר סיום לימודים או בשלבים אחרים של חיפוש עבודה) או העובדים בתפקידים סמך מקצועיים ומעוניינים לעבוד בתפקיד מקצועי.

 

 

(אנשי מקצוע – בעלי תואר ראשון לפחות במקצועות טיפוליים – עו"ס, רב"ע, פסיכולוגים, פסיכיאטרים, בעלי תואר בבריאות נפש קהילתית ותחומים משיקים נוספים.)

 

 

מטרות הליווי במסלול

 

  • חיבור הזהויות והידע – מתמודד ואיש מקצוע.
  • חיזוק ביטחון אישי ומקצועי.
  • למידה להשתמש ולהביא את הידע מניסיון מתוך מקום של סמכות וביטחון (לדוג' בהדרכת מדריכים וכחלק מצוות מוביל), ובכך ליצור  יתרון תעסוקתי.
  • עבודה על היכולת להתבונן על הסיפור האישי מבחוץ - זאת על מנת להצליח לשמוע את הסיפור של המטופל איתו עובדים.
  • מציאת איזון בין חוסר הביטחון והפקפוק ביכולת להיות גם וגם, לבין היכולות הגבוהות והשאפתנות.
  • התמודדות עם הפערים – בין חיבור מקצועי והתפתחות מקצועית לבין צרכים בסיסיים ואישיים שלעיתים קרובות אינם מתפתחים ונענים באותו קצב.
  • בניית מערכת תמיכה יעילה.
  • עידוד להשמיע את קולם ולהשפיע על הסביבה מתוך מקום של ידע, כח וביטחון.
  • יצירת הפרדה בין חיים אישיים ומקצועיים כדי לשמר הישגים בזמן / לאחר משבר.
  • למידה על דרכים אפקטיביות לשימוש בניסיון האישי - לא רק באמצעות חשיפה.

 

 

 

ימי עיון ופעילויות ייחודיות למסלול

 

  • יום עיון בנושא המטפל הפצוע.
  • יום עיון - מה בין ידע מניסיון לידע מקצועי – והמפגש ביניהם.
  • קבוצת עמיתים לאנשי מקצוע מתמודדים.
  • שימוש ולמידה של כלי ניהול עצמי (ניהול סיכונים, ניהול משברים, מפת חשיפה ועוד).

 

 

מסלול ליווי לצנ"שים העובדים עם אוכלוסיות מתמודדות אחרות

 

רציונל

 

 

צנ"שים רבים, בנקודות זמן שונות, בוחרים לעבוד עם אנשים המתמודדים עם מגבלות משמעותיות, אך לא מתחום בריאות הנפש. הסיבות לעסוק בכך הן מגוונות – הרצון להעניק עזרה לאנשים הנזקקים לכך נמצא בבסיס הבחירה, כך גם הרצון להיות משמעותי, להביא תועלת לאחר, ועם זאת להתרחק מתחום בריאות הנפש – בגלל קושי עם החשיפה, הקרבה, ההזדהות, או להפך – רצון "לפרוץ" את הגבולות של תחום השיקום, לצד סיבות טכניות כגון רצון להגדלת המשרה וקושי למצוא משרה מתאימה בתחום בריאות הנפש. ישנם צנ"שים רבים ושונים הבוחרים בנישה זו – אנשי מקצוע, צנ"שים בתחילת דרכם, צנ"שים המעוניינים "להתאוורר" וזקוקים לפרספקטיבה אחרת, מבוגרים יחסית, מתמודדים בעלי סטיגמה עצמית החוששים להיות חלק משירותי בריאות הנפש ועוד.

 

 

גם כאן נראה את המגע עם ההתמודדות האישית, הניסיון להבין כיצד הידע מניסיון בא לידי ביטוי ואילו כלים ייחודיים עומדים לרשות הצנ"ש. נראה כי ישנן תמות משותפות לצנ"ש וללקוחותיו בתהליך ההתמודדות עם המגבלה.

 

 

קהל היעד

 

 

  • צנ"שים העובדים עם אוכלוסיות מתמודדות אחרות.
  • מתמודדים המעוניינים לעבוד במקצועות למתן עזרה לאו דווקא בברה"נ.
  • מתמודדים המעוניינים להיות צנ"שים אך אינם מעוניינים לעבוד עם מתמודדים אחרים מסיבות שונות.

 

 

 

מטרות הליווי

 

 

  • לתת מענה מותאם מדויק ומכוונן לצנ"שים המעוניינים לעבוד במקצועות למתן עזרה ולאו דווקא בתחום ברה"נ.
  • לאפשר בחירה מקצועית רחבה יותר לצנ"שים המעוניינים לעשות שימוש בידע מניסיון ככלי לעזרה בעבודה עם אוכלוסיה המתמודדת עם מגבלה משמעותית.
  • להגדיל את מספר הצנ"שים המוכשרים לעבודה במקצועות למתן עזרה ולסייע בידם להשתלב במסגרות שיקום וטיפול שונות.
  • זיהוי המניע לבחירה המקצועית.
  • זיהוי המרכיבים והכלים הבאים לידי ביטוי בעבודה ושכלולם.
  • רכישת מיומנויות עבודה - היות האדם עובד במסגרת טיפולית, חינוכית וכו' ולרוב אינו חשוף ואינו מבקש התאמות.
  • התמקצעות -  דרכי למידה והתמקצעות חיצוניות (לא ניתנות על ידי ביה"ס לשיקום), למידת התחום.
  • יצירת קבוצת השתייכות.
  • ללמוד לנהל קשר עם מעסיק, צוות.

 

 

ימי עיון ייחודיים

 

 

  • מאגר של ימי עיון והשתלמויות חיצוניות להצעה להתמקצעות.
  • ימי עיון המוקדשים למסלול.
  • המטפל הפצוע.

 

 

 

פעילויות ייחודיות

 

 

  • ליווי לקבוצות קטנות.
  • ליווי אינטרנטי.
  • למידה ושימוש בכלים לניהול עצמי (ניהול משברים, תכנית התערבות אישית, ועוד).