כיצד לכתוב תכנית עסקית


דף הבית>תכניות>יוזמה>ארגז כלים>כיצד לכתוב תכנית עסקית


"סוף מעשה במחשבה תחילה"

 

התכנית העסקית

 

מדוע אני צריך תוכנית עסקית ולשם מה עלי לכתוב מסמך פורמאלי – הרי אני יודע מה אני רוצה לעשות?!

האם אני זקוק גם לתוכנית פיננסית ואם כן, כיצד בונים תוכנית כזו?

 

התכנית העסקית מהווה עבורך כלי סיוע בבניית העסק, כאשר התוכנית מאגדת בתוכה את

כל המרכיבים שנדונו בפרקים הקודמים. מטרה מרכזית של כל עסק היא הצלחה לאורך זמן.

לפיכך, בתכנית העסקית מציגים את חזון היזם, את ההזדמנות העסקית, הדרך בה היזמות

תנצל את ההזדמנות העסקית – באמצעות מוצר או שרות – הפתרון או הערך שהיזמות תציג

בפני לקוחות, הפוטנציאל שטמון בשוק והנתונים הפיננסיים שמראים שאכן יש כאן עסק

מרוויח!

 

התכנית היא מסמך חי המשתנה במהלך חייו של עסק ולכן דורש עדכון בכל פרק זמן על מנת

להתאימו לשינויים בעסק, במוצר ובשוק. מטרת פרק זה היא להציג בקצרה את הנקודות

העיקריות הדרושות להכנת תוכנית העסקית.

 

התוכנית העסקית מאפשרת לך להציג את הרעיון העסקי שלך לאחרים.

 

1. לשם מה עלי לגבש תכנית עסקית?

 

תוכנית עסקית היא מסמך פורמאלי שמציג, באופן משכנע, את הרעיון העסקי שלך. המסמך

אמור להראות שיש כאן עסק מרוויח שכדאי להשקיע בו. ישנו מספר רב של אתרי אינטרנט,

ספרים וחוברות שמסבירים איך לכתוב תוכנית עסקית, אך בסופו של דבר התוכנית העסקית

צריכה להיות מסמך משכנע שמציג את הרעיון העסקי אותו אתה רואה ומאמין בו.

 

אפשר לכתוב תוכנית מצומצמת או תוכנית מלאה, זה תלוי בצרכים שלך, במידת אי הודאות

הקיימת בסביבה העסקית וביכולת שלך להשיג נתוני שוק אמינים. אך אם ברצונך לעניין

משקיעים ברעיון העסקי תצרך לכתוב תוכנית מלאה.

 

אפשר להשתמש בתוכנית העסקית על מנת לקבל החלטה האם להמשיך בעסק או לא.

בנוסף, התוכנית היא גיבוש מסמך העבודה הראשון של העסק - התכנית מאפשרת ניהול

לאורך זמן לאור מטרות ויעדים ומאפשרת לראות קדימה, מעבר לניהול היומיומי של עסק

מתפתח.

 

בדרך כלל משתמשים במסמך כדי "למכור" את הרעיון העסקי למשקיעים, לשותפים

אסטרטגיים, לבנק או לחברה אחרת. במקרה כזה, אנו ממליצים להיעזר באנשי מקצוע

האמונים על הגשת תכניות עסקיות- כלכליות לגופים פיננסים.

 

אם כותבים תוכנית עסקית לצורך גיוס משאבים וכסף, עליך לחשוב כמו משקיע ולא כמו יזם.

תוכנית עסקית אמורה לשכנע את המשקיע שכדאי להשקיע בעסק. כך בחשבון שמשקיע

רואה עשרות ואף מאות תוכניות עסקיות והוא צריך להחליט היכן הסיכון שלו יותר נמוך,

ואיזה עסק נותן לו תשואה יותר גבוהה. לכן, חשוב לכתוב תוכנית שהיא אטרקטיבית בעיני

המשקיע הפוטנציאלי, שהוא סקפטי מראש, חסר סבלנות ומחפש סיבות לדחות את התוכנית

שלך.

 

משקיע טיפוסי רוצה לראות מודל עסקי ברור והתייחסות לסיכונים וכישלונות אפשריים.

חשוב לזכור שמשקיעים פוטנציאליים מקדישים מעט תשומת לב לך, יזם, ועליך לשכנע את

המשקיע תוך מספר דקות. לכן, התוכנית צריכה להיות קצרה, ברורה, משכנעת

ואטרקטיבית. בעגה המקצועית מדברים לפעמים על ה- elevator pitch , משמעות הדבר –

אתה עומד במעלית עם ביל גייטס ויש לך בדיוק את הזמן הזה לשכנע אותו להשקיע ברעיון

היזמי שלך. אכן, גם אם זה לא ביל גייטס, לא תהיה לך הזדמנות שנייה.

 

2.כיצד כותבים תכנית עסקית?

 

כל תוכנית עסקית מתחילה במחשבה, איסוף חומרים ותשומת לב רבה להצגת החומרים.

חשוב שהתוכנית תכלול תוכן עניינים, שימוש רב בגרפים, טבלאות וסיכומים. תמיד חשוב

לציין שהחומר שייך לך ובבעלותך ושיש לך זכויות יוצרים על הדו"ח. כדאי למספר את

העותקים של התוכנית ולדעת אצל איזה משקיעים העותקים נמצאים.

 

מהם הנושאים המרכזיים שכדאי להדגיש בתוכנית העסקית?

 

כשמכינים תוכנית עסקית חשוב להתמקד בהזדמנות העסקית אותה זיהית ובפתרון או בערך

שאתה יכול ליצור. הנתונים הפיננסיים ונתוני השוק חשובים, אך פחות. יש חשיבות מכרעת

להעביר לקורא בצורה ברורה על איזה צורך או הזדמנות העסק שלך עונה.

 

היזם או קבוצת היזמים 


חשוב לדעת מי הולך להקים ולנהל את העסק. חשוב ביותר לציין ניסיון קודם, קשרים קיימים

עם ארגונים ואנשי מפתח, ידע נצבר ויכולות קיימות. אם הקמתם עסק בעבר - ציינו זאת!

 

אם הקמת עסק בעבר–ציין זאת!

 

ההזדמנות העסקית 


יש צורך להציג את העסק - מה מתכוונים למכור, איך, למי למה. האם העסק יצמח ואם כן,

באיזה קצב – כאן יש מקום להציג נתוני שוק, נתונים על מתחרים ועל לקוחות פוטנציאליים.

חשוב ביותר להציג לא רק מה טוב בעסק אלא גם מה הסיכונים וכיצד תתמודד עם בעיות

בלתי צפויות ועם מצבים שבהם העסק לא מתפתח כצפוי.

 

המשאבים


לכל עסק יזמי יש יחסית מעט משאבים. בדרך כלל יש מעט כסף, מעט אנשים (משאבי

אנוש), מעט משאבים מוחשיים (נדל"ן, מכונות, ציוד ועוד) ומעט זמן. הגדולה של יזם זה

לדעת כיצד למתוח את המשאבים האלו על מנת להשיג מקסימום תוצאות. חלק מהחשיבה

היצירתית והחדשנים צריכה להתרכז בדרכים בהם אפשר למתוח את המשאבים.

 

הסביבה העסקית


כיצד נראית הסביבה העסקית, מה השינויים הצפויים מבחינה טכנולוגית, חקיקתית,

דמוגרפית, חברתית ובינלאומית. אלו גורמים שיכולים להשפיע חזק על הצלחת העסק,

למרות שלך, כיזם אין הרבה אפשרות להשפיע עליהם.

 

מבנה ההון


כל משקיע רוצה לדעת כיצד הפעילות העסקית ממומנת. יש צורך לציין אם יש משקיעים

אחרים, בנקים מעורבים או גורמים אחרים וכיצד תתחלק הבעלות על העסק. משקיעים

בד"כ רוצים חלק בבעלות העסק – כדאי לחשוב מראש על איזה חלק אתה מוכן לוותר

תמורת ההשקעה.

 

כיצד לאסוף מידע?


בשלב זה עליך לברר נתונים ראשוניים על השוק. מקורות למציאת מידע בחינם הינם:

האינטרנט, דפי זהב (לדוגמא: מספר מתחרים, מיקום גיאוגרפי), שיחות עם מתחרים, שיחות

עם לקוחות פוטנציאלים (האם מישהו מעוניין בפתרון שלך). כמו-כן, כדאי לך לבדוק את

הפרופילים העסקיים באתר הרשות לעסקים קטנים (www.asakim.org il.) תחת "ניהול

והקמת עסק".

לאחר הבדיקה הראשונית, מומלץ להתייעץ עם יועץ אשר יוכל לחוות דעה על הרעיון

ולכוון לאפיקים מתאימים להמשך הדרך.

 

3. מהו מתווה בסיסי לתכנית עסקית?

 

תוכנית עסקית טובה מתחילה בעמוד השער. עמוד זה חייב לכלול מידע על העסק, כגון: שם איש הקשר ושם היזם, שם העסק, מספרי טלפון, כתובת אינטרנטית ופקס והתאריך בו נכתבה התוכנית.

 

העמוד השני של התוכנית העסקית חייבת לכלול את תוכן התוכנית, ראשי פרקים ועמודים ומראה מקום לטבלאות וגרפים.

 

בעמוד השלישי מציגים את תקצירהמנהלים. תקציר מנהלים מציג תיאור תמציתי ובהיר של מרכיבי המיזם העסקי. המטרה של המיזם, ההזדמנות העסקית, הדרכים להשגתה, מהן הבקשות מקוראי התכנית, התוצאה הצפויה (ומדוע כדאי להמשיך ולעיין בה יותר לעומק).

 

חשוב להשקיע את מאמציך בחלק זה של התוכנית–ברוב המקרים קוראים רקאת החלק הזהמכיוון שהתוכנית העסקית היא "הפנים" של העסק חשוב להשקיע זמן ומאמץ בהכנתה.

 

התוכנית צריכה להיות קריאה, ברורה וקצרה. כדאי לתת את התוכנית לחברים לקריאה ולבדוק אם היא ברורה ואם אין טעויות. החשיבות היא בהצגה ברורה של הרעיון העסקי, הנתונים הפיננסיים פחות חשובים ואין להשקיע בהם את מירב העבודה.

במקום זה כדאי יותר להשקיע באיסוף נתונים על השוק ועל המתחרים. ככל שתדע יותר על נושאים אלו, תוכל לבנות עסק מצליח יותר.

 

התוכנית העסקית צריכה לכלול את האלמנטים הבאים

 

הגדרת מהות העסק

תיאור העסק

השוק

המוצר והיתרון התחרותי

תכנית השיווק

 

הצוות הניהולי והמבנה הארגוני

התוכנית התפעולית

תכנית פיננסית

 

עשרת הדברות לכתיבת תכנית עסקית מוצלחת

 

1. תכנית עסקית היא מסמךחיהמשתנה בהתאם לצרכי העסק או לשינויים בשוק.

 

2. רעיון עסקי טוב הוא תרנגולת מטילת ביצי זהב–התחל עם המומחיות והניסיון

    שלך. אנשים יקנו מוצר שאתה מאמין בו.

 

3. מיהלקוח? בדוק את השוק היטב. וודא שהמוצר עונה על הצורך של הלקוח

    ושהלקוח מוכן לשלם עבורו.

 

4. Best Value for Money - וודא שהמוצר מספק ערך מוסף ללקוח מעבר לתכונות

    הפיזיות שלו. וודא שהלקוח מבין זאת.

 

5. מי מולי? בדוק אתה מתחרים. מה הם מציעים יחסית אליך ולמה לקוחות יעדיפו

    לרכוש את המוצר שלך.

 

6. ערוך תמיד SWOT - בדוק את העוצמות והחולשות של העסק, המוצר, הגב

   הכלכלי והמיקום מול ההזדמנויות והאיומים שקיימים בשוק - מתחרים, ספקים

   וחסמי כניסה.

 

7.Show Me The Money  - כלול בתכנית הערכות פיננסיות מציאותיות וברורות,

   כדי שהעסק לא יקלע לקשיים כלכליים בתוך זמן קצר. זכור, אתה צריך לחשב את

   כל ההשקעות + לפחות 5 חודשי הוצאות קבועות ללא הכנסה.

 

8. כל מסע מתחיל בצעד אחד קטן– זכור לכתוב תכנית פעולה, ולעשות צעדים

    קטנים על מנת לכבוש את הפסגה.

 

9. קצר וקולע: כתוב תמיד בקצרה ובאופן ברור. בדרך כלל תכנית ארוכה מדי מצביעה

    על חוסר בהירות מבחינת המטרות ועל העובדה שנדרשת עבודה נוספת.

 

10. התכנית היא אתה - אל תכלול בה הערכות וצעדים שלא תוכל לבצע או לעמוד

     בהם, זכור שהעסק משקף את אישיותך ותכונותיך. כדי שהעסק יצליח, אתה צריך

    להיות מרוצה ולאהוב את הדברים שאתה עושה והמטרות אליהן אתה שואף.


לראש העמוד